DE LENTE BEGONNEN!

Het is maart en de lente is begonnen, de eerste bloemen zijn alweer bijna uitgebloeid en het nieuwe groen lonkt. We houden u op de hoogte van veranderingen en belangrijke informatie zoals het aanvragen van toeslagen en de aangifte van belastingen. Iedere keer worden nieuwe maatregelen aangekondigd. Gelukkig komt de seniorenvereniging op voor uw belang. Ondersteund door KBO-Brabant. Wij zijn er niet alleen voor uw belang  maar ook voor uw plezier en ontspanning. Volg daarom alles wat wij u te bieden hebben.

JAARPROGRAMMA 2024

4 april                         : 1st Chaams Cabaret

18 april                        : Jaarvergadering Seniorenvereniging  Chaam in Bellevue/ bestuurswisseling.

23 mei                         : Aan Tafel : We gaan uit eten bij de ‘Smokkelaar’ in Strijbeek.

11 juni                         : Dagreis naar de Linge en glasblazerij in Leerdam.

2 juli                            : Zomeravond concert Harmonie St Cecilia bij de Geerhof.

27-28-29-30 aug         : 4-daagse reis naar Mayschoss.

?? september              : Aan Tafel: Uit eten.

3 oktober                    : Seniorendag.

16 oktober                  : Bloemschikken herfst.

?? oktober                    : 80+ Uitje.

?? oktober                   : Informatiebijeenkomst.

11 december              : Bloemschikken kerst.

17 december              : Kerstviering.

Helaas hebben we nog niet alle data voor het najaar exact kunnen invullen.

Naast bovenstaand programma hebben we onze wekelijkse of maandelijkse nevenactiviteiten. Zie de extra bijlage die u in februari van ons heeft ontvangen. Wilt u graag deelnemen, kunt u voor alle informatie contact opnemen met  genoemde  contactpersoon. Of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.;

UW BELANG

Seniorenvereniging Chaam zorgt niet alleen voor ontmoetingen met ontspanning en inspanning maar komt ook op voor uw belangen. Heeft u advies of hulp nodig op financieel gebied of voor uw belastingaangifte dan kunt u terecht bij een van onze  belastinghulpen; Chris van Bezouw; tel 0630963919,  Jacques Schram, tel 0161-491264, Francine van der Aa, tel 0161-491366  of eventueel verwijzen zij u door naar de juiste instantie.maak op tijd een afspraak met een van deze belastinghulpen. Tot 1 mei 2024 kunt u  uw belastingopgave inleveren bij de belastingdienst. Voor meer gegevens zie: www.seniorenverenigingchaam.nl.

INFORMATTIE BIJEENKOMST “SAMEN DEMENTIEVRIENDELIJK ” en VPTZ (Vrijwillige Palliatieve Terminale Zorg),

Vrijdag 15 maart vond in het SKAC een bijeenkomst plaats over hoe om te gaan met mensen met de ziekte dementie. Deze werd gegeven door een zeer deskundige trainer. Een beladen onderwerp maar door de aangename wijze, gelardeerd met een vleugje humor, toch heel behapbaar. Daarna het woord aan een consulent van VPTZ over de mogelijkheden en werkwijze van deze organisatie. Meer info hierover, er zijn nog flyers. Of zie de website : www.mantelzorgbreda.nl .Het was een bijzonder waardevolle en leerzame middag met meer dan 50 deelnemers.

HET ALZHEIMER CAFË

Het Alzheimer Café zal voortaan in Chaam zal plaatsvinden. Vanaf 8 april a.s. iedere 2e maandag van de maand in het SCAK, behalve juli en augustus. Het Alzheimer Café met deskundige sprekers en betekenisvolle onderwerpen is er voor iedereen met een enige vorm van dementie en hun naasten. Zaal open vanaf 19:00 uur. Het programma begint om 19.30 uur en eindigt rond 21:30 uur. De toegang en een kopje koffie of thee zijn gratis.

BLOEMSCHIKKEN.

Ter vervanging van Rumolda van Gestel hebben we Nelly Koijen-Bogaerts bereid gevonden om de workshops bloemschikken op zich te nemen. De workshop Lente /Pasen kan zij helaas nog niet verzorgen, najaar en kerst wel!

TIJDELIJK NOODFONDS ENERGRIE 2024

In onze vorige nieuwsbrief stond helaas een foutieve sluitingsdatum voor het energiefonds, onze excuses hiervoor.

Per gemeente verschilt deze datum. Het Tijdelijk Noodfonds Energie gaat in 2024 voor de 2e keer open om huishoudens met een lager inkomen en een hoge energierekening te helpen. In vergelijking met 2023 komt men eerder in aanmerking voor hulp: diegenen met een laag inkomen (tot 130% sociaal minimum) kunnen steun aanvragen als zij 8%-10% van hun inkomen aan energie kwijt zijn. Meer informatie vindt u op de website van het Tijdelijk Noodfonds Energie. U kunt ook elke vrijdag terecht bij het Energie Loket in de bibliotheek bij SKAC tussen 14.00 uur en 16.00 uur, vrije inloop. Maakt u liever een afspraak, bel telefoonnummer: 06 23 26 26 55. Let wel; Vraag de toeslag aan vóór 31 maart 2024!

BINGO : donderdag 11 april in de Geerhof:

Donderdagmiddag 11 april is er weer een gezellige bingo met leuke voorjaarsprijsjes. Inloop vanaf half 2. De bingo begint om kwart voor 2. Anja en Toos maken er weer voor een leuke middag van!  Deelname €1.50 .

ALGEMENE LEDENJAARVERGADERING 18 april in Bellevue

Een belangrijke jaarlijkse bijeenkomst met een terugblik op het afgelopen verenigingsjaar en een vooruitblik op 2024.

Er zullen bestuurswisselingen plaatsvinden. Op de agenda van de ALV is ook ruimte voor informatie voor senioren in onze gemeente; u hoort het allemaal op die middag. We sluiten de middag natuurlijk  af met een gezellig muzikaal optreden. De uitnodiging met agenda en het jaarverslag ontvangt u samen met deze nieuwsbrief. Lees deze goed.

DAGREIS 11 JUNI

Met Sabeh Tours gaan we varen op de Linge en bezoeken we de glasblazerij in Leerdam. In de bijlage de uitnodiging met het dagprogramma, tips en aanmeldstrookje.

4-DAAGSE REIS 27-28-29-30 augustus

We zijn blij dat we u dit jaar weer een meerdaagse reis naar Mayschoss kunnen aanbieden zelfs met een dag extra! Een tipje van de sluier: We logeren in een vernieuwd  uit 4*hotel. Bij de volgende Ons krijgt u meer informatie.

WAT IS ER TE DOEN IN ONZE REGIO?

30 maart             : Boekenmarkt Chaam, Café Bellevue, 10.00 – 17.00 uur.

4-4-2024            : Grof geschut / Kroost Cabaret, Streektheater Alphen.

6-4-2024            : Percussiegroep Ulicoten op wereldtournee, (met zang, toneel en dans) Breemerpoort Ulicoten.

7-4-2024            : 10e Chaamse wandeling, vertrek bij Toontje Schoen (inschrijven 9.00-14.00 uur)

13-4-2024          : Cultuur Route Alphen. Opening CC Den Heuvel om 10:00 . Te bezoeken op 31 locaties tot 16:30u.

6 t/m26 april      : IJzertijd Boerderij, Oude Oosterhoutsebaan 15, 5104 PA Dongen, 13:00 - 17:00 uur.

27-4-2024          : Koningsdag

28-4-2024          : Matinee: Liseth & A Satelite, Plusetage, Past  de Katerstraat 5, Baarle-Nassau, 14.00-17.00 uur.

OUD PAPIER

Wijziging ophalen oud papier vanaf maart. Zie ook Gemeenteberichten: Klaarzetten in bebouwde kom voor 10.00 uur iedere 1e maandag van de maand. Maandag  1 april is het 2e Paasdag, vandaar gewijzigd naar woensdag 3 april.

🚨LET OP: BABBELTRUC ALERT! 🚨

Onze wijkagenten waarschuwen voor babbeltrucs in onze gemeente. Criminelen proberen op slinkse wijze bij u binnen te komen door zich voor te doen als bijvoorbeeld medewerkers van de gemeente, thuiszorgorganisaties of andere instanties. Ze proberen uw vertrouwen te winnen om zo toegang te krijgen tot uw woning of om u op te lichten. Vraag altijd een legitimatie en wees niet bang om de deur te sluiten!

Meld verdachte situaties direct bij de politie via 112.

Met vriendelijke groet, Seniorenvereniging Chaam.

www.seniorenverenigingchaam.nl Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. Seniorenvereniging Chaam